W dniu 19 czerwca 2024 r. Rada nadzorcza PFRON wprowadziła do programu „Aktywny samorząd” pomoc w kontynuowaniu rehabilitacji w formie wentylacji domowej (Obszar E).

Kto może uzyskać środki na dofinansowanie energii elektrycznej?
Osoba posiadająca stopień niepełnosprawności (w przypadku osób do 16 roku życia - orzeczenie o niepełnosprawności), która korzysta z koncentratora tlenu lub respiratora w ramach świadczenia udzielanego przez ośrodek domowego leczenia tlenem lub ośrodek wentylacji domowej. tj. pod opieką zespołu długoterminowej opieki domowej dla pacjentów wentylowanych mechanicznie lub pod opieką poradni/ośrodka/zespołu domowego leczenia tlenem.


Kto jest Wnioskodawcą, kto może złożyć wniosek?

Wniosek może złożyć:

  1. osoba niepełnosprawna we własnym imieniu – gdy jest pełnoletnia i ma zdolność do czynności prawnych,
  2. rodzic lub opiekun prawny w imieniu i na rzecz osoby niepełnoletniej,
  3. opiekun prawny w imieniu i na rzecz osoby pełnoletniej nie posiadającej zdolności do czynności prawnych,
  4. pełnomocnik w imieniu osoby udzielającej pełnomocnictwa (notarialnego lub w zwykłej formie pisemnej – wzór takiego pełnomocnictwa znajdziesz pod adresem: Pełnomocnictwa w SOW w zwykłej formie pisemnej - portal informacyjny SOW (pfron.org.pl)

Gdzie złożyć wniosek?
W Systemie Obsługi Wsparcia finansowanego ze środków PFRON (SOW): https://sow.pfron.org.pl/
W przypadku pytań dotyczących korzystania z systemu SOW, zapraszamy do kontaktu telefonicznego i mailowego:

  1. bezpłatna Infolinia dostępna w dni robocze w godzinach 9.00-17.00, numer 800 889 777 lub
  2. Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

W jakim terminie złożyć wniosek?
Od dnia 28 października 2024 r. do dnia 30 listopada 2024 r.
W kolejnych latach termin przyjmowania wniosków będzie ogłaszany na witrynie internetowej PFRON (komunikaty do programu „Aktywny samorząd”).

Jaki jest przedmiot pomocy?
Jest to dodatek na pokrycie kosztów opłaty za energię elektryczną w formie refundacji  kosztów energii elektrycznej, związanych ze zwiększonym jej zużyciem w związku ze stałym, intensywnym korzystaniem z koncentratora tlenu lub respiratora.

Jaka jest wysokość pomocy?
100 zł miesięcznie. Można zrefundować koszty poniesione od dnia 1 lipca 2024 r. Okres objęty refundacją kosztów opłaty za energię nie może być dłuższy niż 6 miesięcy (600 zł)
 i krótszy niż 3 miesiące (300 zł).
Na Przykład:

  1. wniosek złożony w październiku 2024 r., może obejmować dodatek za miesiące: lipiec-wrzesień (3 miesiące – 300 zł),
  2. wniosek złożony w listopadzie 2024 r., może obejmować dodatek za miesiące: lipiec-październik (4 miesiące – 400 zł),
  3. wniosek złożony w styczniu 2025 r., może obejmować dodatek za miesiące: lipiec-grudzień (6 miesięcy – 600 zł),
  4. wniosek złożony w marcu 2025 r., może obejmować dodatek za miesiące: wrzesień-luty (6 miesięcy – 600 zł).

Jak często można składać wniosek?
Można złożyć wniosek o dodatek za każdy miniony miesiąc. Pierwszy miesiąc, za który można przyznać dodatek, to lipiec 2024 r. Przysługuje tylko jeden dodatek za każdy miesiąc w roku.

Wniosek musi być podpisany!

  1. z użyciem podpisu elektronicznego,
  2. za pomocą profilu zaufanego/tymczasowego profilu zaufanego,
  3. można również wypełnić wniosek w systemie SOW, wydrukować go i podpisać oraz przekazać go w wersji papierowej do Realizatora programu.

Rozpatrywany jest tylko kompletny wniosek – tzn. zawierający wszystkie wymagane dane i załączniki.
Zaświadczenie potwierdzające korzystanie z respiratora lub koncentratora tlenu stanowi podstawę do wypłaty dodatku w ramach wniosku. Wypełnione zaświadczenie powinno zawierać wszystkie dane i być poprawnie podpisane.
Zaświadczenie może być:

  1. podpisane (wraz z pieczątką imienną) przez lekarza lub lekarza specjalistę lub fizjoterapeutę lub pielęgniarkę z zespołu realizującego świadczenie długoterminowej opieki domowej dla pacjentów wentylowanych mechanicznie lub pod opieką poradni/ośrodka/ zespołu domowego leczenia tlenem, lub
  2. opieczętowane przez świadczeniodawcę (placówkę medyczną, która realizuje dla Ciebie opiekę domową) i podpisane przez osobę upoważnioną przez tę placówkę.

Należy pamiętać, aby we wniosku:

  1. wpisać prawidłowy numer PESEL - przed wypłatą środków każdorazowo go sprawdzamy; jeśli będzie nieprawidłowy pieniądze (dodatek) nie będzie przekazany,
  2. wpisać nazwę i numer rachunku bankowego, na który mamy przekazać dodatek,
  3. złożyć wszystkie wymagane oświadczenia poprzez kliknięcie odpowiedniego pola w systemie SOW, tj.:
    1. o uzyskaniu pozytywnej kwalifikacji do leczenia z wykorzystaniem koncentratora tlenu lub respiratora, która to kwalifikacja odbywa się w szpitalu lub w ośrodku domowego leczenia tlenem,
    2. o użytkowaniu urządzenia w okresie, za który ubiegasz się o dodatek,
    3. o zgodności ze stanem faktycznym informacji i danych zawartych w złożonych w oświadczeniach i zaświadczeniach, bądź innych dokumentach stanowiących podstawę przyznania dodatku,
    4. wyrażeniu zgody na weryfikację zgodności ze stanem faktycznym złożonych oświadczeń lub na oględziny urządzenia w miejscu zamieszkania lub z wykorzystaniem instrumentów kontroli pozwalających na uzyskiwanie informacji na odległość (w kontaktach telefonicznych lub on-line),
    5. o przyjęciu do wiadomości i stosowania, że złożenie we wniosku oświadczenia lub zaświadczenia niezgodnego ze stanem faktycznym eliminuje wniosek z dalszego rozpatrywania, a ujawnienie w toku kontroli niezgodności ze stanem faktycznym danych zawartych w dokumentach, stanowiących podstawę przyznania dodatku skutkuje koniecznością zwrotu wypłaconego dodatku i naliczonych odsetek w wysokości określonej jak dla zaległości podatkowych – w terminie wskazanym w pisemnej informacji o konieczności zwrotu zakwestionowanej kwoty (wezwanie do zapłaty),
    6. o przyjęciu do wiadomości i stosowania, że w przypadku konieczności zwrotu wypłaconego dodatku, odsetek nie nalicza się jedynie w przypadku, gdy wystąpienie okoliczności powodujących obowiązek zwrotu środków było niezależne od wnioskodawcy,
    7. o zobowiązaniu się do zwrotu wypłaconego dodatku i naliczonych odsetek w wysokości określonej jak dla zaległości podatkowych w terminie wskazanym w wezwaniu do zapłaty, w przypadku stwierdzenia przez realizatora programu lub PFRON w toku kontroli niezgodności ze stanem faktycznym danych zawartych w dokumentach, stanowiących podstawę przyznania dodatku.

Osoba niepełnosprawna nie musi:

  1. być wskazana jako bezpośredni płatnik rachunku za energię elektryczną,
  2. gromadzić rachunków potwierdzających wnoszenie opłat za energię elektryczną,
  3. czekać na zawarcie umowy – dodatek zostanie przekazany na podstawie wniosku.

 

Dokumenty do pobrania:

Wniosek

Klauzula informacyjna

Zaświadczenie o korzystaniu ze świadczenia zdrowotnego

Oświadczenie – wykluczenie cyfrowe