Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Tomaszowie Lubelskim informuje, iż w dniu 17 lipca 2020r. weszła w życie Ustawa o Polskim Bonie Turystycznym. Świadczenie w formie bonu przysługuje osobie, będącej rodziną zastępczą, mającej prawo do dodatku wychowawczego, zgodnie z art.80 ust.1a ustawy z dnia 9 czerwca 2011r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz. U. z 2020r., poz. 821).
Polski Bon Turystyczny to nowa forma wsparcia dla polskich rodzin w sytuacji osłabienia gospodarki przez pandemię COVID-19. Jest jednorazowym świadczeniem o wartości 500,00 zł i przysługuje na każde dziecko do 18 roku życia. Rodziny zastępcze z dzieckiem posiadającym orzeczenie o niepełnosprawności mogą otrzymać również dodatkowe świadczenie w formie uzupełnienia bonu o wartości 500,00 zł.
Realizatorem zadania jest Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Przyznanie bonu nie jest uzależnione od posiadanych dochodów. W celu otrzymania bonu turystycznego należy zarejestrować się na Platformie Usług Elektronicznych ZUS (PUE ZUS), zalogować się i aktywować bon. Zakład Ubezpieczeń Społecznych przekaże bon SMS- em lub e- mailem.
Bon turystyczny jest ważny do 31 marca 2022r. Można nim dokonywać płatności za usługi hotelarskie lub imprezy turystyczne (np. letni wypoczynek, ferie zimowe, pobyt w hotelu, pensjonacie, gospodarstwie agroturystycznym) realizowane przez przedsiębiorcę turystycznego lub organizację pożytku publicznego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Płatności bonem można dokonywać wielokrotnie, aż do wyczerpania wysokości przyznanego świadczenia. Bon nie podlega wymianie na gotówkę.
Szczegółowe informacje dostępne są na stronach internetowych:
Ministerstwa Rozwoju- www.gov.pl/web/rozwoj/bonturystyczny
Zakładu Ubezpieczeń Społecznych- www.zus.pl
Polskiej Organizacji Turystycznej- www.pot.gov.pl/pl
Obsługa zgłoszeń nieprawidłowości w uprawnieniach do Polskiego Bonu Turystycznego
Osoba zgłaszająca problem dotyczący uprawnień do Polskiego Bonu Turystycznego powinna skontaktować się z infolinią Polskiego Bonu Turystycznego:
tel. 22 11 22 111
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Wskazane jest żeby osoba taka dysponowała:
- danymi identyfikacyjnymi (imię, nazwisko, PESEL, a jeśli nie nadano to seria i nr dokumentu tożsamości osoby uprawnionej do bonu)
- podała dane kontaktowe (nr telefonu, adres e-mail)
- przedstawiła krótki opis problemu.
W dalszej kolejności zgłoszenie przekazywane jest do Polskiej Organizacji Turystycznej (POT), która:
- dokonuje wstępnej analizy sprawy. Jeżeli istnieje taka konieczność POT dokonuje odpowiednich czynności w zakresie wartości bonu.
- wprowadza informację na temat sposobu obsługi do systemu obsługi zgłoszeń.
Następnie:
- Infolinia POT informuje klienta o sposobie postępowania.
- POT prowadzi postępowanie wyjaśniające.
- POT wydaje decyzję administracyjną.
- POT dokonuje odpowiednich czynności w systemie w zakresie wartości bonu.